Skap resultater - bli Retail Designer

Detaljistene trenger ekspertise

Den fysiske butikk er ikke død, men den har blitt gitt en ny rolle. Detaljistene har åpnet for både digital og fysisk handel og bruker den digitale verden i sin markedsstrategi. En merkevare trenger imidlertid også et hjem i den fysiske verden, et sted som forbrukere kan besøke og et sted hvor de kan føle seg som en del av merkevaren.

Den fysiske butikken er en samfunnsmessig og kommersiell samlingsplattform i lokalmiljøet eller i bybildet som kan bygge eller opprettholde arbeidsplasser og skape synergier med andre aktører. De fleste butikker er en møteplass hvor det er lov å oppholde seg, hvor kundene samtidig som de handler også kan møte venner. Den fysiske butikk tilfredsstiller forbrukernes trang til menneskelig kontakt, øyeblikkelig behovstilfredsstillelse og mulighet for felles opplevelser. Kundene er i et rom i felleskap med andre mennesker som de kan sammenligne seg med og utfolde sin identitet med.

I dagens samfunn blir ofte symboler, stemninger og eventer betraktet som viktigere enn selve produktene, varene eller tjenestene. Shoppingaktiviteten er nær integrert med andre måter å besøke og røre seg på, som å gå på kino, café og gallerier. Det er som en fritidssyssel hvor kanskje den viktigste funksjon handler om muligheter til opplevelse og sosialt samvær. Shopping er på mange måter en slags dynamikk mellom opplevelse og sosial omgang på den ene siden og interesse for produktene som tilbys på den andre siden.

Førsteinntrykk

Som forbrukere mottar vi sanseinntrykk fra omgivelsene og arkitekturen uten at vi tenker bevisst på det. Rene sanseinntrykk skaper en umiddelbar følelsesmessig reaksjon, før vi bokstavelig talt får tenkt oss om. Når vi treffer nye mennesker, ser en annonse eller en butikk feller vi dommen over dem allerede etter noen få sekunder. Vi betrakter og danner oss et helhetsinntrykk på bakgrunn av vår egen personlighet. Dette førsteinntrykket legger også kunden til grunn når hun eller han skal tolke budskapet butikken kommer med. Å gi et godt førsteinntrykk er derfor avgjørende i ethvert påvirkningsforsøk. Gir butikken et dårlig førsteinntrykk, er påvirkningsforsøket spolert før butikken har fått anledning til å fremføre budskapet og kunden vil være negativt innstilt til butikkens budskap. Dermed blir det stadig viktigere for detaljistene å søke ekspertise for å få maksimal utnyttelse av den fysiske butikken. Denne ekspertise kalles Retail Design eller Butikkutvikling. Faget er en kreativ og kommersiell disiplin som favner kunnskap om sosiologi, antropologi og ledelse så vel som design, arkitektur, salg og økonomi.

Retail Design

En dyktig retail designer kan bidra til en inspirerende og forenklet kjøpsprosess, og med det øke fortjenesten for detaljisten. Det skjer kontinuerlig mye nytt innenfor detaljhandelen og en retail designer må forstå detaljistens brand og målgruppe ettersom fordi butikken skal utvikles rundt konseptet og produktene som skal selges. Det handler om strategisk design og merkevareledelse, og utvikling av kommersielle salgkonsepter på den rommelige arena. Målet er alltid å inspirere kunden til handel og å øke konverteringsraten ved hjelp av kommersielle designløsninger.

Finn ut mer om vår ettårige utdanning Retail Designer.

RD1

Bli oppringt